Hoe schrijf je een goede meta-description? - Chent Creative

Meta-description

Gebruikers van Google’s zoekmachine beslissen in een split second op welk resultaat in de zoekresultaten (SERP) ze klikken. Hoe komt deze keuze eigenlijk tot stand? Een van de belangrijkste aspecten die deze keuze beïnvloeden is de meta-description (meta beschrijving). Maar, wat is een meta-description? En hoe schrijf je een goede beschrijving?

Voorbeeld van een meta beschrijving
Compleet willekeurig gekozen voorbeeld van een meta-description

Wat is een meta beschrijving?

De meta-description is een korte uitleg van de pagina en staat in de HTML code van websites. Onderstaand voorbeeld geeft een HTML weergave van een meta-description weer.

<head>
<meta name=”description” content=”Dit is de tekst in de zoekresultaten zal worden weergegeven.”>
</head>

Deze uitleg wordt weergegeven in de zoekresultaten als je pagina (volgens de zoekmachine) relevant genoeg is voor de zoekopdracht. Het invullen van een meta beschrijving geeft geen garantie. Het kan zijn dat Google’s algoritmes bepalen dat een passage uit de tekst van de pagina zelf interessanter is. Hier heb je als webmaster geen invloed op. 

Het toevoegen van relevante keywords aan je meta-description heeft geen invloed op de positie van je website in de zoekresultaten. Echter, de juiste keywords kunnen een potentiële klant wel overtuigen om de website te bezoeken.

Hoe schrijf je een meta-description?

Potentiële klanten moeten door deze beschrijving niet alleen weten wat ze op de pagina kunnen vinden, ze moeten ook overgehaald worden om de pagina daadwerkelijk te bezoeken. Dit is moeilijker dan het klinkt, omdat er maximaal 160 tekens gebruikt kunnen worden. In de praktijk wordt aangeraden om een meta-description te schrijven van tussen de 50 en 160 tekens. 

In de praktijk is het naar mijn ervaring handig om voor belangrijke pagina’s meerdere meta-descriptions te schrijven en deze vervolgens voor te leggen aan collega’s. Omdat je zelf vaak op een andere manier kijkt naar je werkveld dan je doelgroep dat doet, kan het handig zijn om voor de meta beschrijving uit je bubbel te stappen. 

Verder is het van belang om een Call to Action (CTA) toe te voegen aan je beschrijving. Activerende stukjes zoals ‘meer lezen’, ‘gratis uitproberen’ of ‘bezoek de pagina‘ helpen om van een potentiële bezoeker een bezoeker te maken.

De laatste tips voor het schrijven van een goede meta beschrijving zijn: schrijf unieke teksten én zorg dat deze matchen met de inhoud van je pagina. Als de meta beschrijvingen oplossingen beloven die niet waargemaakt worden op de pagina zal dit zorgen voor een hogere bounce rate, waardoor je zult dalen in de SERP.

Meta-description toevoegen op WordPress

Het Content Managing Systeem (CMS) dat ik het meest gebruik is WordPress. De gratis SEO plugin Yoast maakt het mogelijk om ook zonder HTML kennis zelf meta-descriptions aan pagina’s toe te voegen. Ook andere CMS’en maken het vaak mogelijk om eenvoudig een meta beschrijving aan een pagina toe te voegen.

Hoelang duurt het voor mijn meta-description verschijnt?

Na het toevoegen van je meta beschrijving kan de neiging ontstaan om direct naar de zoekresultaten te gaan om te kijken of er al wat veranderd is. Door alvast te weten dat wijzigingen niet direct doorgevoerd worden kan er wellicht een teleurstelling bespaard worden. Vraag na wijzigingen aan je website altijd een handmatige crawl aan via de Google Search Console (Fetch as Google). Na de crawl is de regel het ongeveer 1 dag tot 2 weken duurt voor wijzigingen in de zoekresultaten zichtbaar zijn.

Meer informatie over SEO

Wil je graag zelf aan de slag met zoekmachine optimalisatie (SEO)? Er is genoeg gratis informatie beschikbaar op het internet! Bekijk eens de blogsectie van Chent.nl of stuur mij een berichtje voor het antwoord op specifiekere vragen.

Chent Creative helpt je ook direct op weg bij het ontwikkelen van je eigen SEO-strategie, het optimaliseren van bestaande websites, web development, linkbuilden, advertenties en social media marketing. Neem contact met mij op voor meer informatie!

Door het bezoeken van de website, ga je akkoord met onze cookie terms en privacy policy. Accept