Native Advertising, wat is het en waarom moet je het gaan inzetten

Picture of Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Native Advertising wordt steeds meer gebruikt en de verwachtingen zijn dat dit alleen maar meer gaat worden. Wereldwijd zullen adverteerders 25% van hun budget verplaatsen van traditionele manieren van adverteren naar Native Advertising. Dit artikel legt uit wat Native Advertising precies is en waarom je het moet gaan inzetten.

Wat is Native Advertising

Goede Native Advertising is niet te onderscheiden van normale content. Native Advertising wordt dan ook geschreven om bepaalde vragen van consumenten te beantwoorden terwijl de lezer wordt verleid om de dienst of het product van de aanbieder aan te schaffen. Datgene wat de schrijver van de content aanbiedt is namelijk het antwoord op de vraag van de consument.

Samengevat, bij Native Advertising wordt de advertentie wel aan de consument getoond maar doet deze geen afbreuk aan de ervaring van de consument. De advertentie voelt dus als het ware niet als een echte advertentie, waardoor de effectiviteit toeneemt.

Wat zijn de voordelen van Native Advertising

Een groot deel van de consumenten gebruikt een adblocker. Hierdoor zien zij (bijna) geen advertenties op de websites die zij bezoeken. Een goed geschreven Native Advertising artikel wordt niet herkend door de adblockers waardoor deze dus door alle bezoekers van een pagina gelezen kan worden.

Daarnaast worden consumenten advertentie-moe. Er worden dagelijks ontzettend veel advertenties op ons afgeschoten. In de apps die we gebruiken, langs de weg naar werk, op de radio en in de kranten die we lezen. Deze moeheid zorgt ervoor dat consumenten (onbewust) minder aandacht hebben voor advertenties. Door een advertentie als content vorm te geven, kan deze advertentie-moeheid omzeilt worden.

Ook wordt er bij gebruik van Native Advertising geen gebruik gemaakt van het kopen van advertenties. Er worden dus geen kosten in rekening gebracht door Google, Facebook of andere media waarop geadverteerd kan worden. Vaak worden de artikelen op eigen website geplaatst. Dit brengt gelijk een tweede voordeel met zich mee. Als een eigen website meer kwalitatieve content heeft die ook nog eens vaker gelezen wordt, zal de SEO-waarde van een website stijgen. Dit betekent dat de gehele website makkelijker gevonden kan worden in Google.

Als laatste, Native Advertising kan eenvoudig ingezet worden voor oneindig veel doeleinden. Voor elke vraag die uw (potentiële) klanten opzoeken in Google kunt u content creëren. Hierbij worden er ook nog eens geen kosten gemaakt voor het adverteren zelf en voelt de klant zich niet gestoord.

Native Advertising voor uw bedrijf

Geïnteresseerd in de opties die Native Advertising kunnen bieden voor uw bedrijf maar heb je zelf geen tijd om erachteraan te gaan? Laat het doen door professionals! Chent Creative weet hoe de doelgroep van jouw organisatie aangesproken kan worden door middel van native advertising! Neem vrijblijvend contact met ons op en profiteer van Native Advertising voor jouw bedrijf!

SEO voor de marketingstrategie

Je kunt er niet meer omheen tegenwoordig, Search Engine Optimization (SEO) is de toekomst van online marketing. Wat SEO precies is weet jij als ervaren ondernemer natuurlijk al, maar wat zijn de voordelen hiervan? Waarom moet jij investeren in zoekmachine optimalisatie? In dit artikel vind je 7 voordelen van SEO voor ondernemers.

1. Budget is geen beperking

Waar voorheen de grote bedrijven met nog grotere marketingbudgetten de eerste pagina van Google domineerde, zijn dat nu de pagina’s die het beste antwoord geven op de zoekopdracht van de consument. Dit betekent dat een goed functionerende pagina die is afgesteld op een specifieke zoekopdracht dus beter kan scoren de pagina van een multinational. Je pagina moet relevant genoeg zijn, niet genoeg kunnen adverteren.

2. SEO maakt specifiek/local adverteren mogelijk

De kledingboetiek om de hoek met een klein marketingbudget kan SEO gebruiken om toch online goed vertegenwoordigd te zijn. Door te focussen op specifieke zoekopdrachten kan deze boektiek toch hoog in de zoekresultaten belanden en dat zonder advertenties!

Ook een makelaar kan zijn markten zeer specifiek online indelen, waardoor hij bij een zoekopdracht in zijn gebied bovenaan staat in de resultaten.

3. Resultaten behaald door middel van SEO zijn meetbaar

Als de juiste tools worden gebruikt de resultaten van een SEO campagne gemakkelijk te meten. De verbetering in bijvoorbeeld bezoekersaantallen is zo opgevraagd. Hierdoor hoeven er geen dure after campaign onderzoeken op te worden gezet en bespaar je dus nóg meer marketingbudget.

4. SEO beperkt zich niet

Met één enkele werkwijze resultaten bereiken in alle zoekmachines? Dat is precies waar het juist inzetten van SEO voor kan zorgen. Als de pagina wordt geoptimaliseerd geldt dit niet alleen voor Google, maar ook in Bing en Yahoo zal je website hiervan profiteren.

5. SEO werkt langdurig

Elk voordeel heb zijn nadeel. Met het gebruik van SEO moet je geen directe resultaten verwachten. De eerste resultaten zullen enkele dagen of weken op zich laten wachten. Maar, dan komt de aap ook uit de mouw:

  • De moeite die in SEO gestoken wordt zal zich in verloop van tijd alleen maar meer uitbetalen.
  • Omdat SEO een langdurig proces is zijn de resultaten die behaald worden ook in de toekomst nog geldig. Dit is compleet anders dan wanneer je betaalt voor je resultaten. Zodra je stopt met adverteren om hoger in Google te komen, zijn de resultaten ook volledig verdwenen. Bij juist toegepaste SEO is dit niet het geval, je positie zal zich alleen maar versterken des te meer tijd verstrijkt.

6. Organische resultaten in Google wekken vertrouwen

Waarschijnlijk ken je dit phenomeen zelf ook wel. Klik je eerder op een advertentie in Google of op een van de eerste resultaten daaronder? Een natuurlijk gegenereerd resultaat wekt vertrouwen op bij de lezer. Een antwoord dat bovenaan staat omdat het goed aansluit op de zoekopdracht is natuurlijk aantrekkelijker dan een antwoord dat daar staat omdat er geld voor betaald is. Niet alleen creëer je met SEO vertrouwen op bij de lezer/potentiële klant maar Google stelt deze manier van websites bouwen ook op prijs. Des te meer jouw pagina aansluit op de zoekopdracht van de potentiële klant, des te hoger Google jouw pagina weergeeft in de zoekmachine.

7 . SEO levert data over je klanten

Een van de voordelen van SEO is dat een goed uitgevoerde SEO campagne informatie over je bezoekers oplevert. Vragen waar antwoord op kan worden gegeven middels SEO zijn bijvoorbeeld: Vanuit waar bezoeken mijn bezoekers de website? Hoe komen zij op mijn website? Hoelang besteden zij op mijn website? Hoe groot gedeelte van mijn bezoekers zijn nieuw en hoeveel komen er terug? Web Analytics kan in combinatie met SEO worden gebruikt om deze vragen te beantwoorden.

SEO voor jouw website

Benieuwd naar hoe je SEO kunt inzetten om uw website te optimaliseren en het bezoekersaantal van je website kan vergroten? Wil je geen geld uitgeven aan advertenties maar wel gemakkelijk gevonden worden in Google? Neem dan contactmet ons op om erachter te komen hoe SEO de positie van jouw bedrijf kan verbeteren.

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.