12 Tips voor beter gebruik van Instagram voor restaurant marketing

Picture of Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

In een eerder artikel horeca marketing liet ik al zien hoe belangrijk marketing voor restaurants is. In dit artikel wil ik je tips geven om de Instagram account van je zaak beter te gaan gebruiken.

Waarschijnlijk heb je het al wel eens geprobeerd, Instagram voor jouw restaurant. Alles en iedereen maakt gebruik van dit sociale medium dus waarom zou jij het niet gebruiken om de zaak te promoten. Echter kost het veel tijd en weet je misschien niet precies wat wijsheid is als het gaat om Instagram voor restaurants.

Met deze blog wil ik je helpen om betere online marketing neer te zetten met behulp van Instagram. Zorg ervoor dat je gasten mooie foto’s en inzichten krijgen van de zaak, ook als zij er niet fysiek aanwezig zijn.

1. Voordat je gaat posten: begrijp wie de doelgroep is

Dit is de vuistregel voor het zakelijk gebruik van Instagram, niet alleen voor restaurants. Wie zijn jouw volgers? Wat vinden ze leuk? Het komt erop neer dat je weet wat jouw volgers willen zien in hun feed. Dit kun je dan weer gebruiken als inspiratie wanneer je zelf content maakt.

Maak content die aansluit op hun interesses. Het is onmogelijk om content te plaatsen waar elke volger op zit te wachten, maar zorg ervoor dat het aansluit op de groep volgers. Bezoek de profielen van sommige volgers eens voor inspiratie.

Instagram voor restaurants

2. Welke boodschap wil je uitstralen met het Instagram profiel?

Wat is het doel van het profiel? Wil je naamsbekendheid genereren? Nieuwe klanten bereiken? De conversatie aangaan met bestaande klanten? Zorg dat duidelijk is met welk doel het profiel wordt gebruikt én met welk doel elk bericht wordt gepost.

3. Zorg voor consistentie in alle berichten

Gebruik dezelfde stijl, kleuren, afbeeldingen en logo’s zodat het profiel niet rommelig oogt. De App Canva heeft eenvoudige opties om kleuren, vormen en logo’s toe te voegen aan Instagram posts, en is gratis te gebruiken! Kennis van Photoshop is allang geen vereiste meer voor een leuke Instagram feed.

Consistentie moet ook teruggevonden kunnen worden in de frequentie waarin gepost wordt. Post niet vier keer per week de ene week om daarna een maand niets van jouw onderneming te laten horen. Verdeel de posts gelijkmatig. Maak desnoods een schema waarin je de posts verdeeld over een maand.

Wissel tekst en afbeeldingen met elkaar af. Hiermee is het eenvoudig om een boodschap over te brengen maar krijgen de volgers ook een beeld van de activiteiten van de onderneming. Je kunt twee afbeeldingen tegelijk posten, zodat de followers zelf kunnen scrollen. Ook kun je het simpelweg afwisselen, soms tekstberichten online zetten, soms kleurrijke foto’s posten.

4. De bio van je restaurant’s account is belangrijk!

Een potentiële volger heeft zijn informatie graag overzichtelijk en kort. Speel hierop in! Zorg dat er in de bio in ieder geval het volgende te vinden is:

  • Waarom Instagram gebruikers jouw account moeten volgen en wat ze kunnen verwachten.
  • Een link naar de website.

5. Gebruik Instagram’s stories op de juiste manier!

Instagram’s verhalen bieden een eenvoudige manier om jouw boodschap nóg een keer onder de aandacht te brengen bij de doelgroep. Gebruik de stories om de kijker bijvoorbeeld een kijkje te geven in de keuken. Een andere mogelijkheid is het demonstreren van verschillende ingrediënten of personeel. De opties zijn eindeloos.

De stories lenen zich uitstekend om het personeel te introduceren aan de kijkers of de diepte in te gaan wat betreft de nieuwe wijnen die op de kaart staan. De opties zijn eindeloos.

6. Highlights

Sinds kort heeft Instagram de optie om bepaalde verhalen vast te zetten op de pagina van jouw account. Deze highlights moeten eerst in je stories hebben gestaan wil je ze kunnen gebruiken. Maak bijvoorbeeld meerdere highlights van verschillende gerechten, het interieur, ingrediënten of leveranciers, keuken personeel etc. Op deze manier kunnen oude stories op een goede manier vaker gebruikt worden!

7. Gebruik polls

Instagram polls zijn een goede manier om interactie met de volgers te krijgen. Vraag ze bijvoorbeeld wat hun all time favoriete eten is. Wat hun favoriete gerecht op de kaart is? Het lekkerste dessert dat ze bij jullie gegeten hebben? Hoe ze hun koffie drinken?

Hiernaast is het een gratis manier van marktonderzoek. Nog nooit was het zo makkelijk om de mening van je klanten te achterhalen, maak hier gebruik van!

Instagram voor restaurants

8. Gebruik relevante hashtags.

In het bericht zelf, of in comments onder de posts. Gebruik niet alleen hashtags als #foodof #hamburgermaar zet ook in op lokale hashtags zoals #bestburgeramsterdam, #DenHaagCulinairof #DutchCocktails. Doe eens onderzoek naar veel gebruikte hashtags, of begin met je eigen hashtags! Hou het interessant voor je volgers en doelgroep.

9. Voeg altijd een locatie toe aan je posts.

Onderzoek wijst uit dat posts met een locatie 78% meer kans hebben op interactie vanuit de community. Ook is de post makkelijker vindbaar als Instagrammers zoeken op bijvoorbeeld tacos Den Haag of restaurant Den Haag.

10. Houd rekening met het tijdstip van posten, maar niet te veel.

Sinds een aantal jaar gebruikt Instagram een nieuw algoritme dat beslist wanneer iemand welke posts te zien krijgt. Hiervoor was het in chronologische volgorde. Het belangrijkste resultaat van dit algoritme is dat het tijdstip waarop je het bericht post minder belangrijk is geworden.

Post berichten niet midden in de nacht, maar het is geen minuten of zelfs geen uren kwestie meer.

11. Maak gebruik van Instagram Insights.

Instagram helpt bedrijven om hun volgers te begrijpen. Zo kun je eenvoudig zien waar jouw volgers vandaan komen, wat hun leeftijd is, wanneer ze jouw berichten zien en wat hun gender is. Door dit naast de statistieken van je website te leggen krijg je een goed inzicht in de doelgroep. Klopt dit inzicht met het beeld dat je zelf van de doelgroep had? Zo niet, wat ga je doen om de marketingactiviteiten aan te passen op deze nieuwe doelgroep?

12. Overweeg automatisering

Er zijn diverse tools beschikbaar die jouw helpen om een structurele berichtgeving op Instagram te realiseren. Zo kun je zorgen dat je in ieder geval één keer per week een post upload, zonder dit daadwerkelijk op dit moment te hoeven doen. Software zoals Buffer, Later en Hootsuite maken het mogelijk om voor weken of zelfs maanden berichten klaar te zetten.

Let wel op dat je berichten actueel blijven. Zelf zou ik altijd adviseren om een mix in te zetten, van ‘live’ berichten en geplande berichten. Zo verlicht je de werkdruk maar blijf je wel over de mogelijkheid beschikken om actuele berichten te plaatsen.

Instagram voor jouw restaurant

Samengevat: zorg voor interessante, shareable en originele content die aansluit op de interesses van jouw gasten. Doe onderzoek naar hashtags, doe inspiratie op bij andere restaurants, ga de dialoog aan met je volgers, get social!

Ben je benieuwd naar meer tips? Lees dan meer artikelen over online marketing. Wil je graag vrijblijvend in contact komen met een online marketing specialist? Bezoek de contactpagina en stuur een WhatsApp, e-mail of bel Chent Creative voor meer informatie!

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.