ChatGPT API: gamechanger voor je bedrijfsprocessen

Picture of Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Dit artikel verscheen als eerste op Frankwatching.nl en is geschreven door Robert Keus van Brthrs Agency en Vincent van Brakel van Chent Creative.

ChatGPT, je kunt er bijna niet meer omheen. Links en rechts vliegen de creatieve toepassingen van dit taalmodel om de oren. Ook Frankwatching publiceerde al veel artikelen over ChatGPT. Maar de AI-tool kan meer dan blogs schrijven of e-mails beantwoorden. Via de API-koppeling kunnen bedrijven ChatGPT integreren in hun bedrijfsprocessen door het AI-model te koppelen aan hun eigen data. Op deze manier is het mogelijk om diverse werkzaamheden te automatiseren en te verbeteren. In dit artikel lees je welke andere toepassingen er nog meer mogelijk zijn als je de ChatGPT API koppelt aan je eigen data.

Wat is ChatGPT eigenlijk?

Er is al veel gezegd en geschreven over ChatGPT. In het kort is ChatGPT een taalmodel getraind door het Amerikaanse OpenAI. Het is gebouwd om teksten te analyseren en op basis daarvan nieuwe teksten te genereren. De vraag wat ChatGPT precies is, kan het beste door de tool zelf beantwoord worden. In de onderstaande screenshot zie je het antwoord van ChatGPT op de vraag’ Wat is ChatGPT eigenlijk?’.

ChatGPT is een taalmodel dat is getraind door OpenAI. Het gebruikt machine learning-technieken om tekst te genereren en te begrijpen. Het is specifiek ontworpen voor conversatie-gebaseerde toepassingen zoals chatbots en virtuele assistenten. Het maakt gebruik van de GPT (Generative Pre-trained Transformer) -architectuur, die het model in staat stelt om natuurlijke taal te begrijpen en te genereren.

Meer achtergrondinformatie over deze AI-tool? Op Frankwatching verschenen bijvoorbeeld artikel over ChatGPT voor contentcreatieChatGPT en SEO en de concurrentiestrijd tussen Google en ChatGPT.

Handmatig versus geautomatiseerd gebruik van ChatGPT

Er zijn meerdere manieren waarop je ChatGPT kunt gebruiken. Zo kun je direct een opdracht (prompt) geven aan de tool, waarna er een antwoord uitkomt. Denk hierbij aan ‘Geef 5 titels voor een artikel over de woontrends van 2023’ of ‘Wat gaat er fout in dit stukje code?’. Deze manier vereist een handmatige input van een gebruiker.

Met de OpenAI API krijg je toegang tot het algoritme achter ChatGPT. Dit maakt het mogelijk om het algoritme te koppelen aan andere software en gegevens. Hierdoor kun je opdrachten automatiseren en integreren in je eigen software met eigen gegevens. Door de API te gebruiken, kun je ChatGPT integreren in jouw eigen website, app of softwaresysteem gekoppeld aan je eigen data en bedrijfsproces.

Lees ook: SEO en ChatGPT: een goede match?

De API van ChatGPT

Voordat je met je bedrijf ChatGPT kunt gebruiken, moet je toegang krijgen tot de API. Dit doe je door een account aan te maken op de website van OpenAI en toegang te krijgen tot de API-sleutel.

Eenmaal toegang verkregen, kun ChatGPT integreren in diverse bedrijfsprocessen. ChatGPT kan worden geïntegreerd in diverse programmeertalen zoals Python, Java en C#. Dus je hebt wel programmeerkennis nodig om een koppeling te maken.

De kosten van de ChatGPT API

Er zijn kosten verbonden aan de integratie van ChatGPT met de API. De precieze kosten hangen af van 2 factoren:

  • de grootte van de tekst die de tool moet verwerken
  • het model dat je kiest

OpenAI heeft namelijk verschillende versies van ChatGPT beschikbaar gesteld.

Het meest gebruikte en snelste model is Davinci. Daarnaast maakt OpenAI onderscheid tussen Curie (sneller en goedkoper dan Davinci), Babbage (heel snel en goedkoper dan Curie) en Ada (het snelste en goedkoopste model). Bedrijven kunnen kiezen voor een betaald abonnement of een gratis plan met beperkte functionaliteit.

Hoewel Davinci over het algemeen het meest geschikt is, kunnen de andere modellen bepaalde taken buitengewoon goed uitvoeren met aanzienlijke snelheids- of kostenvoordelen. Curie kan bijvoorbeeld veel van dezelfde taken uitvoeren als Davinci, maar dan sneller en voor 1/10e van de kosten. Op de website van Open AI kun je alle verschillen vinden.

GPT-3 modellen van OpenAI.

Bron: OpenAI (screenshot op 27-1-2023)

Prijzen zijn per 1.000 tokens. Je kunt tokens zien als stukjes van woorden, waarbij 1.000 tokens ongeveer 750 woorden zijn. En op dit moment betaal je voor het Davinci-model $0.0200 (2 cent) per 1.000 tokens. Dus de kosten zijn te overzien.

Privacy & ChatGPT

Vanuit het perspectief van privacy kan het gebruik van de OpenAI API spannend zijn. Organisaties die moeten voldoen aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) kunnen een “Data Processing Addendum/Verwerkersovereenkomst” afsluiten met OpenAI.

Bovendien heeft Microsoft recentelijk 10 miljard dollar geïnvesteerd in het bedrijf achter ChatGPT. Microsoft heeft aangekondigd dat OpenAI-diensten beschikbaar zullen zijn voor Azure-klanten, waardoor organisaties die een verwerkersovereenkomst met Microsoft hebben, eenvoudig gebruik kunnen maken van de OpenAI-diensten.

Verdiep je hier in de service terms van OpenAI.

10 toepassingen van ChatGPT in bedrijfsprocessen

In de praktijk zul je vaak met het Davinci-model werken. Als je voor dit model gekozen hebt, kan het geïntegreerd worden in jouw bedrijfsprocessen. Hieronder staan 10 manieren hoe je de data van de ChatGPT kunt koppelen aan je eigen data en bedrijfsprocessen.

Ideeën voor innovatie met chatgpt.

1. UX-onderzoek automatiseren

De OpenAI API kan je assisteren bij het oplossen van problemen op het gebied van gebruikerservaring (UX). Het kan taken zoals tekstgeneratie, natural language processing (NLP) en andere taalgerelateerde taken te automatiseren. Hierdoor is het bijvoorbeeld mogelijk om chatbots te bouwen die gebruikers kunnen assisteren met hun vragen. Of je kunt automatisch tekst genereren voor gebruikersinterfaces. Daarnaast kan de API ook worden ingezet voor sentimentanalyse van gebruikersfeedback, waardoor je inzicht krijgt in de manier waarop gebruikers denken over je product of dienst.

2. Marketingdata analyseren

In het geval van marketing kun je de OpenAI API gebruiken om voorspellingen te doen over klantgedrag. Zoals welke producten een klant waarschijnlijk zal kopen, waarom gebruikers niet converteren en welke advertenties een klant waarschijnlijk aan zal klikken. Hierdoor kun je gerichte marketingcampagnes opstellen en gerichtere aanbiedingen doen.

3. Onderzoek doen voor betere socialmedia-posts

Je kunt de OpenAI API ook gebruiken om socialmedia-analyses uit te voeren, zoals het identificeren van influencers of het analyseren van sentiment over een specifiek merk of product.

Met de de koppeling kun je bijvoorbeeld automatisch analyseren hoe mensen over je merk of producten praten op social media. Hierdoor kun je bepalen of de sentimenten over jouw merk positief of negatief zijn. Daarna kun je gerichte actie ondernemen om het sentiment te verbeteren of om te reageren op negatieve feedback.

4. Content toegankelijk maken voor iedereen

Ongeveer 2,5 miljoen Nederlanders hebben moeite met lezen, rekenen en het gebruiken van een computer of smartphone. Je kunt de OpenAI API inzetten om tekst begrijpelijker te maken voor mensen met leesproblemen, zoals mensen met dyslexie.

Je kunt de koppeling gebruiken om tekst te genereren in een eenvoudiger taalgebruik. Dit maakt tekst beter leesbaar voor mensen die moeite hebben met het begrijpen van complexe tekst. Dit kun je bijvoorbeeld als optie aanbieden bij teksten op je website.

5. Alternatieve teksten en ondertiteling voor video’s schrijven

Zet de API in om ondertiteling te genereren bij video-inhoud en het schrijven van transcripten. Dit kan helpen bij het begrijpen van video-inhoud voor mensen die slechthorendheid zijn. Daarnaast kun je het gebruiken om automatisch beschrijvende tekst te genereren voor afbeeldingen. Het verbetert de toegankelijkheid voor mensen met cognitieve -en visuele beperkingen die moeite hebben met het begrijpen van afbeeldingen.

6. Het makkelijker maken om goed personeel te vinden

Ben je op zoek naar nieuwe medewerkers? Zet de API dan in om kandidaten te matchen met vacatures op basis van vaardigheden, ervaring en persoonlijkheid. Dit kan de hoeveelheid tijd verminderen die nodig is om kandidaten handmatig te matchen met vacatures.

Daarnaast kun je het model inzetten om automatisch de prestaties van de kandidaten te evalueren op basis van de data die de organisatie heeft verzameld over de prestaties van de huidige medewerkers. Hierdoor kan de organisatie een betere inschatting maken van de geschiktheid van de kandidaat voor de vacature.

7. Notities van meetings uitschrijven

Zet de API in om automatisch notities te genereren van een vergadering op basis van steekwoorden. Dit kan je helpen bij het efficiënter maken van het proces van het uitschrijven van notities en het notuleren.

8. Rapportages automatiseren

Voor de meeste ondernemers is administratie niet de nummer één hobby. Daarom kan het inzetten van het model voor het genereren van (juridische) documenten een uitkomst bieden. Hiermee kan een bedrijf in korte tijd meerdere contracten, offertes en andere documenten opstellen.

9. User generated content controleren

Het moderen van user generated content (UGC) is een enorme klus. Medewerkers moeten bijvoorbeeld handmatig door forumberichten, socialmedia-posts en afbeeldingen heen om te bepalen of tekst de richtlijnen overschrijdt.

Het model kan hier ook voor worden ingezet. Als bedrijf kun je het model trainen om “goede” en “slechte” content te herkennen. De output kun je vervolgens gebruiken om de kwaliteit van nieuwe gebruikersinhoud te beoordelen.

10. De klantenservice automatiseren

Medewerkers van de klantenservice krijgen regelmatig dezelfde vragen via de mail. Vaak zijn dit niet de meest uitdagende vraagstukken. Veel bedrijven hebben deze vragen daarom gebundeld in een sectie op de website genaamd F.A.Q. (de Frequently Asked Questions of Veelgestelde vragen in het Nederlands). Hier kunnen bezoekers mogelijk het antwoord vinden op hun vraag.

Maar, hoe handig is het als deze vragen óók vanuit de klantenservice beantwoord worden? Zonder dat je personeel steeds dezelfde vragen moet beantwoorden? Denk aan vragen als ‘Waar kan ik de besteldatum terugvinden’ of ‘hoe kan ik mijn accountnaam veranderen’. Het taalmodel kan uitstekend antwoord geven op zulke vragen.

De mogelijkheden zijn eindeloos

De mogelijkheden voor het integreren van de ChatGPT API van OpenAI in bedrijfsprocessen zijn eindeloos. Door het automatiseren van je UX-onderzoek, marketingonderzoek, klantenservice, rapportages, notulen, toegankelijkheid en het automatiseren van HR-processen kan het helpen bij het verminderen van kosten, verhogen van efficiëntie en klanttevredenheid. Maar bedrijven moeten wel rekening houden met de technische vereisten en de kosten van het gebruik van ChatGPT. Daarom raden we aan om de voordelen en de kosten goed tegen elkaar af te wegen, voordat je besluit om de ChatGPT API te gebruiken.

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.