Cheat sheet voor social media afbeeldingen, video’s en advertenties

Picture of Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Wat zijn de afmetingen van de afbeeldingen van een LinkedIn advertentie? Hoe zat het ook alweer met de afmetingen van Instagram video’s? Dit zijn vraagstukken waar iedere social marketeer regelmatig tegenaan loopt. 

Dat is niet zo gek. Bedrijven snappen het belang van sociale media als onderdeel van de online marketing strategie. Social media content is in staat om het organische bereik van je onderneming te vergroten, potentiële klanten naar je website te leiden en maakt het mogelijk om klanten om te toveren naar fans.

Op deze pagina vind je een overzicht van alle afmetingen van video’s en afbeeldingen voor posts en advertenties op Facebook, Instagram, LinkedIn, Snapchat, Twitter, YouTube, Pinterest en TikTok. Altijd social media content paraat op het juiste formaat!

Direct naar het juiste formaat van:

Facebook

Facebook formaat afbeeldingen

Ondanks de dalende populariteit van Facebook is het platform nog steeds het populairste sociale medium wereldwijd. Ook in Nederland is dit nog te merken, volgens Marketingfacts kende Facebook in 2020 10,4 Nederlandse miljoen gebruikers, meer dan de 10,1 van 2019. 

Qua content zijn er veel verschillende opties voor Facebook. Een compleet overzicht van de aanbevolen grootte van afbeeldingen voor Facebook is hieronder weergegeven.

Overzicht formaat afbeeldingen Facebook

  • Facebook profielfoto: 180 x 180 px
  • Facebook cover foto: 820 x 312 px
  • Facebook afbeelding voor post met link: 1200 x 630 px
  • Facebook post afbeelding: 1200 x 630 px
  • Facebook evenement afbeelding: 1920 x 1005 px
  • Facebook groep cover foto: 1640 x 856 px
  • Facebook story afmeting: 1080 x 1920 px

Overzicht formaat video’s Facebook

  • Facebook afmetingen video: 1280 x 720 px
  • Facebook video Maximale lengte: 240 minuten

Overzicht formaat advertenties Facebook

  • Facebook advertentie afbeelding: 1200 x 628 px
  • Facebook afmetingen video advertentie: 1080 x 1350 px, 1080 x 1080 px
  • Facebook story advertentie afbeelding: 1080 x 1920 px
  • Facebook Messenger advertentie afbeelding: 1200 x 628 px

Instagram

Instagram formaat afbeeldingen

Op het eerste gezicht spreken de afmetingen van afbeeldingen voor Instagram voor zich. Het platform staat immers bekend om de vierkante foto’s. Voor 2015 was het zelfs niet mogelijk om foto’s van ander formaat dan vierkant te uploaden. Met de overname van het sociale medium door Facebook zijn ook een hoop nieuwe mogelijkheden verschenen. Zo kunnen Instagram-gebruikers nu naast foto’s ook Stories, Reels en IGTV video’s plaatsen. Hieronder staan de gewenste afmetingen voor content op Instagram.

Overzicht formaat afbeeldingen Instagram

  • Instagram profiel foto: 110 x 110 px
  • Instagram foto’s als post: 1080 x 1080 px, 1080 x 566 px of 1080 x 1350 px
  • Instagram Stories afmeting: 1080 x 1920 px

Overzicht formaat video’s Instagram

  • Instagram video’s als post formaat: 1080 x 1080 px, 1080 x 566 px of 1080 x 1350 px
  • Instagram video’s als post lengte: maximaal 60 seconden
  • Instagram IGTV video formaat: 1080 x 1920 px
  • Instagram IGTV cover foto afmeting: 420 x 654 px
  • Instagram Reels: 1080 x 1920 px

Overzicht formaat advertenties Instagram

  • Instagram advertenties carousel afbeeldingen en video’s: 1080 x 1080 px, 1080 x 566 px of 1080 x 1350 px
  • Instagram advertentie enkele post: 1080 x 1080 px of 1080 x 566 px

LinkedIn

LinkedIn formaat afbeeldingen

Hét zakelijke social medium platform wordt in Nederland door professionals goed gebruikt. Na Facebook en Instagram is het volgens Marketingfacts het meest gebruikte medium van Nederland. Bijna 5 miljoen Nederlanders hebben een LinkedIn account.

Gezien het zakelijke karakter van het platform liggen de kansen voor acquisitie en conversie via social media voor het oprapen, mits je content goed aansluit bij de doelgroep. Stap 1 voor aantrekkelijke content voor LinkedIn is het hebben van de juiste formaten afbeeldingen. Hieronder vindt je een overzicht van de ideale afmetingen van afbeeldingen, video’s en advertenties op LinkedIn. 

Tip voor omslagfoto’s: deze afbeeldingen worden anders weergegeven op desktop en mobiele versies van LinkedIn. Check dus direct na plaatsing hoe je coverfoto eruit ziet op beide weergaven.

Overzicht formaat zakelijke pagina

  • LinkedIn bedrijfslogo: 300 x 300px
  • LinkedIn bedrijfs omslagfoto: 1128 x 191 px
  • LinkedIn afbeelding voor post met link: 1200 x 627 px

Overzicht formaat persoonlijke pagina

  • LinkedIn persoonlijke profielfoto: 400 x 400 px
  • LinkedIn persoonlijke omslagfoto: 1584 x 396 px
  • LinkedIn afbeelding post: 1200 x 1200 px of 1080 x 1350 px
  • LinkedIn afbeelding voor post met link: 1200 x 627 px
  • LinkedIn grootte van een video: minimaal 256 x 144 px, maximaal 4096 x 2304 px
  • LinkedIn maximale lengte van video’s: 10 minuten

Overzicht formaat LinkedIn advertenties

  • LinkedIn dynamische advertentie bedrijfslogo: 100 x 100 px
  • LinkedIn sponsored content afbeelding grootte: 1200 x 627 px
  • LinkedIn sponsored content carousel afbeeldingen grootte: 1080 x 1080 px
  • LinkedIn advertenties custom background afbeelding: 300 x 250 px

Snapchat

Snapchat formaat afbeeldingen

Snapchat blijft, ondanks de stijgende populariteit van TikTok, hét social media platform voor jongeren. Gebruikers van de app sturen korte video’s en afbeeldingen naar andere gebruikers, groepen en in hun verhaal. De laatste functie sloeg zo goed aan, dat praktisch ieder social media platform ook met verhalen aan de slag ging.

Wellicht dat TikTok de komende tijd in staat is om Snapchat helemaal van de troon te stoten. De populariteit van de Chinese app wijst er wel op. Desondanks is snapchat volgens Marketingfacts ongeveer even populair onder 15-19 jarige als Instagram en YouTube.

De geschikte formaten voor afbeeldingen en berichten op Snapchat vind je in het overzicht hieronder.

Overzicht formaat advertenties Snapchat

  • Snapchat advertenties formaat: 1080 x 1920 px
  • Snapchat bestandstype: JPEG of PNG
  • Snapchat maximale grootte afbeeldingen: 5 MB
  • Snapchat Geofilter afbeelding grootte: 1080 px 1920 px

Twitter

Twitter formaat afbeeldingen

De userbase van Twitter is na enkele jaren aan stevige daling gestabiliseerd op ongeveer 2,5 miljoen gebruikers. De gemiddelde Nederlandse twitteraar is over het algemeen jonger en hoger opgeleid dan de gemiddelde Nederlander. Maar, hoe vang je de aandacht van deze 2,5 miljoen mensen? De feed van de gemiddelde gebruiker van het platform wordt overspoeld met talloze korte berichten. Het is dus belangrijk om op te vallen. 

Hieronder staat een overzicht van de formaten van afbeeldingen, profielfoto’s, omslagfoto’s, video’s en advertenties voor Twitter.

Overzicht formaat afbeeldingen Twitter

  • Twitter formaat afbeelding profielfoto: 400 x 400 px
  • Twitter formaat afbeelding omslagfoto: 1500 x 500 px
  • Twitter formaat afbeelding post: 1200 x 675 px
  • Twitter kaart afbeelding formaat (minimum): 120 x 120 px
  • Twitter formaat video’s: 1280 x 1084 px
  • Twitter Maximale lengte video’s: 140 seconden
  • Twitter formaat video thumbnail (minimaal): 640 x 360 px

Overzicht formaat afbeeldingen advertenties Twitter

  • Twitter formaat advertentie website kaart afbeelding: 800 x 418 px
  • Twitter formaat advertentie app kaart afbeelding: 800 x 800 px
  • Twitter formaat advertentie carousel afbeeldingen: 800 x 800 px
  • Twitter formaat advertentie Direct Message: 800 x 418 px
  • Twitter formaat advertentie conversation: 800 x 418 px

YouTube

YouTube formaat afbeeldingen

Na Facebook en WhatsApp is YouTube veruit het meest gebruikte social media platform in Nederland. Maandelijks weten zo’n 9,1 miljoen Nederlanders het platform te vinden. Professionele partijen zien het belang in van goede zichtbaarheid op YouTube. Steeds meer traditionele media (Libelle, Voetbal International) zetten flink in op YouTube.

Ook zonder groot marketingbudget kan je met het onderstaande overzicht zelf aan de slag met video’s en advertenties op YouTube.

Overzicht formaat afbeeldingen en video’s YouTube

  • YouTube formaat afbeelding profielfoto: 800 x 800 px
  • YouTube formaat kanaal omslagfoto desktop: 2560 x 1440 px 
  • YouTube formaat kanaal omslagfoto mobiel: 1546 x 423 px
  • YouTube formaat van thumbnail afbeelding: 1280 x 720 px
  • YouTube afmetingen standaard video: minimaal 426 x 240 px, maximaal 3840 x 2160 px

Overzicht formaat advertenties YouTube

  • YouTube formaat display advertentie: 300 x 250 px
  • YouTube formaat overlay advertentie: 480 x 60 px
  • YouTube formaat companion banner advertentie: 300 x 250 px
  • YouTube lengte video advertenties die overgeslagen kunnen worden (skippable): minimaal 12 seconden, maximaal 6 minuten
  • YouTube lengte video advertenties die niet overgeslagen kunnen worden: 15 tot 20 seconden
  • YouTube lengte bumper video advertenties: 6 seconden

Pinterest 

Pinterest formaat afbeeldingen

Volgens Marketingfacts gebruiken bijna 4 miljoen Nederlanders Pinterest. Voor SEO-specialisten is Pinterest een interessant medium. Gebruikers worden namelijk eenvoudig doorverwezen vanuit de app naar een website. Iets wat bij andere sociale media niet zo snel gebeurt. 

Hieronder vind je een overzicht van de aanbevolen afmetingen van pins, afbeeldingen, video’s en advertenties voor Pinterest.

Overzicht formaat afbeeldingen en video’s Pinterest

  • Pinterest formaat profielfoto: 165 x 165 px
  • Pinterest formaat omslagfoto bord: 222 x 150 px
  • Pinterest formaat standaard afbeelding pin: 1000 x 1500 px
  • Pinterest formaat afbeelding verhaal pins: 1080 x 1920 px
  • Pinterest lengte video’s verhaal pins: 1 tot 60 seconden
  • Pinterest formaat video’s: vierkant (1:1) of verticaal (2:3 en 9:16)
  • Pinterest lengte video’s: maximaal 30 minuten 

Overzicht formaat afbeeldingen voor advertenties Pinterest

  • Pinterest formaat advertentie carousel afbeeldingen: 2 tot 5 afbeeldingen per carousel, 1000 x 1000 px of 1000 x 1500 px formaat. 
  • Pinterest formaat advertentie video’s: vierkant (1:1) of verticaal (2:3 en 9:16)
  • Pinterest lengte advertentie video’s: maximaal 30 minuten 

TikTok

TikTok formaat afbeeldingen

De jongere doelgroep bereik je via TikTok. De organische groei van berichten op dit platform moet niet onderschat worden. Onder jongeren is TikTok populairder dan Facebook, wat overigens net zo veel zegt over Facebook als over TikTok zelf. Naar verwachting weten de komende jaren steeds meer mensen TikTok te vinden. 

Overzicht formaat en lengte video’s TikTok

  • TikTok profielfoto: 20 x 20 px (minimum)
  • TikTok formaat video’s: 1080 x 1920 px
  • TikTok video’s aanbevolen lengte: 15 seconden

Overzicht formaat en lengte video’s advertenties TikTok

  • TikTok lengte van in-feed advertentie: 9 tot 15 seconden is aangeraden, maar maximaal 60 seconden is toegestaan.
  • TikTok formaat in-feed video advertentie: 9:16, 1:1 of 16:9 ratio
  • TikTok formaat in-feed advertentie afbeelding: 1:1 ratio

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.