10 Redenen om Social Media Marketing in te zetten

Picture of Vincent van Brakel

Vincent van Brakel

Als freelance SEO-specialist werk ik met verschillende organisaties om hen te helpen met het verbeteren van online vindbaarheid. Vragen over SEO, web development of online marketing? Stuur mij gerust een bericht voor meer informatie.

Voor veel ondernemers is het meer een verplichting dan een marketing tool, de social media kanalen van de onderneming. Vooral voor ZZP’ers kan het moeilijk zijn om naast de primaire bedrijfsactiviteit, acquisitie en administratie óók nog meerdere social media kanalen te beheren. Dit is doodzonde, want juist ingezette Social Media Marketing maakt het verschil tussen jouw onderneming en de concurrentie. In dit artikel worden de tien belangrijkste voordelen van het gebruik van Social Media Marketing besproken.

1. Vergroot je Brand-Awareness

Je moet jouw social media kanalen zien als nóg een plek waar je doelgroep met jouw bedrijf in contact kan komen. Potentiële klanten kunnen belanden op je Instagram of Facebook pagina door goed gebruik van hashtags, je te richten op de juiste kanalen en door het gebruik van advertenties.

Begin met het schrijven van blogs. Post regelmatig updates over de activiteiten die je verricht voor klanten. Ga de interactie aan met je publiek. Zorg ervoor dat jouw bedrijf online vertegenwoordigd is. Zo ben je niet alleen bereikbaar voor nieuwe klanten maar zorg je ook voor een goede band met huidige klanten.

2. Mogelijkheid tot interactie met je doelgroep

Zodra jouw bedrijf vertegenwoordigd is op de verschillende social media kanalen geef je niet alleen informatie over je bedrijf, ook heb je de kans om het gesprek aan te gaan met potentiële klanten. Zorg ervoor dat je een laagdrempelig profiel hebt waarin je je doelgroep aanspoort om hun mening te geven. Hiernaast is het belangrijk dat de doelgroep weet dat ze jouw bedrijf kunnen bereiken via social media. Zo hoeven ze geen e-mail te sturen of te bellen, maar kunnen ze simpelweg een direct message sturen voor meer informatie.

Op deze manier vergroot je de kans dat je doelgroep contact met je opneemt. De drempel om jou te benaderen wordt als het ware verlaagd door het gebruik van social media. Stop minder moeite in acquisitie en laat klanten jou benaderen!

3. Vergroot de klantloyaliteit

Onderzoek van de Texas Tech University heeft uitgewezen dat bedrijven die social media inzetten een verhoogde loyaliteit terugkrijgen van hun klanten. Interactie met je klanten via social media zorgt ervoor dat ze sneller bij jouw onderneming terug zullen komen.

Een ander voordeel hiervan is dat wanneer klanten publiekelijk het gesprek met jou aangaan, hun vrienden en connecties dit dan ook zien. Dit zorgt ervoor dat je exposure nóg meer wordt vergroot.

4. Verhoog het bezoekersaantal van je website

Door slim door te linken naar je website via je social media accounts zorg je ervoor dat je website vaker wordt bezocht. Dit zorgt er niet alleen maar voor dat je meer klanten krijgt, ook zal je website een betere SEO score krijgen. Des te populairder een website is, des te beter deze zal scoren in Google en andere zoekmachines.

Op deze manier heb je dus én actieve social media accounts, én zorgen deze voor meer klanten, én verbeter je de SEO positie van je website, wat eindelijk voor nóg meer klanten zal zorgen.

5. Social Media Marketing is relatief goedkoop

Vergeet adverteren in kranten, vakbladen of op televisie. Jouw doelgroep is online dus dit is waar jij ook moet zijn. Het gebruik van Facebook, Instagram, Pinterest, Twitter, Google+ is volledig gratis, dus maak hier gebruik van! Door middel van adverteren op social media vergroot je je fanbase en bereik je meer gebruikers. Dit kost zoveel als je zelf wil. Met kleine bedragen bereik je al potentiële klanten.

Zorg wel voor kwalitatieve content. Niemand zit te wachten op onscherpe foto’s, teksten met spelfouten of berichten die bij de verkeerde doelgroep belanden.

6. Verkrijg informatie over je potentiële klanten

Facebook laat je precies zien wie jouw berichten te zien krijgt. Er bestaan gratis tools die je meer inzicht geven in de gebruikers die jouw Instagram posts zien en de populariteit van je account. Combineer deze hulpmiddelen met Web Analytics om een volledig beeld te krijgen van jouw (potentiële) klanten. Waar je bezoekers vandaan komen, hoe lang ze op je website blijven, wat hun interesses zijn en hoe je social media accounts groeien is gratis uit te vinden, maak hier dan ook gebruik van!

7. Gebruik de diversiteit van meerdere kanalen

Zet niet al je social media profielen op dezelfde manier in. Instagram en Facebook zijn verschillende media, gebruik ze ook op verschillende manieren. Zo zorg je ervoor dat jouw content het beste aansluit op de gebruikers van de verschillende media.

Gebruik Instagram illustrerend, om een beeld te geven van jouw bedrijf en de toegevoegde waarde voor de klant. Geef je doelgroep informatie via Facebook. Houd klanten op de hoogte van nieuwtjes via Twitter. Zorg ervoor dat de boodschap klopt met het medium dat je gebruikt.

8. Gratis marktonderzoek

Waarom zou je dure marktonderzoekbureaus de opdracht geven om je doelgroep te onderzoeken als je het ze ook gewoon zélf kunt vragen. Maak gebruik van je followers. Vraag ze wat zij vinden van nieuwe producten of services. Waar kan je jouw diensten verbeteren? Wat zouden ze graag ook van je afnemen? Met welke aspecten zijn je klanten juist tevreden? Deze inzichten zorgen ervoor dat je weet wat je sterktes en zwaktes zijn.

9. Houd de concurrentie in de gaten

Je bent niet de enige onderneming in je branche die gebruik maakt van social media. Zie dit niet als een bedreiging maar als een kans. Waar is je concurrentie mee bezig? Wat bieden zij aan wat jij niet doet? Volg verschillende (internationale) concurrenten om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen in je markt. Ga er dan ook van uit dat zij jou óók volgen.

10. Wees daar waar jouw klanten óók zijn

Als jouw klanten online zijn, waarom zou jij daar dan niet aanwezig zijn? Zorg dat je weet wat ze bezig houden en speel hierop in! Wees laagdrempelig en spoor je volgers aan om het gesprek aan te gaan. Wees consistent in de manier waarop je verschillende social media accounts gebruikt.

Social Media Marketing voor jouw onderneming

Maak gebruik van de kennis en expertise van Chent Creative. Neem vrijblijvendcontact met ons op om te kijken wat de online mogelijkheden voor jouw bedrijf zijn. Begin vandaag met het veroveren van social media met jouw bedrijf!

Ook deze website maakt (nog) gebruik van cookies

Momenteel gebruikt Chent.nl nog cookies voor marketingdoeleinden. Door de website te gebruiken ga je akkoord met het gebruik van cookies. Lees meer hierover in de privacy policy.