De grote SEO FAQ - Antwoord op jouw SEO vragen - Chent Creative

De grote SEO FAQ – Antwoord op jouw SEO vragen

Waarschijnlijk ben je op deze pagina terecht gekomen omdat je aan het zoeken bent naar antwoorden op jouw SEO vragen. Een snelle zoektocht in Google en zo meer te weten komen over zoekmachineoptimalisatie. En dit is helemaal niet gek! SEO is in 2018 nog steeds een belangrijke factor voor online marketeers. 

Als online marketeer help ik ondernemers om meer omzet te behalen vanuit de zoekresultaten van Google. Door beter vindbaar te zijn verkrijgen zij (en ik) meer klanten. SEO is een ingewikkeld proces en biedt niet onmiddellijk resultaten. De voorkeuren van Google veranderen constant en moeten ook goed in te gaten worden gehouden. Omdat ik veel dezelfde SEO vragen krijg heb ik besloten om dit artikel te schrijven, om jou verder te helpen met het verbeteren van de online vindbaarheid van jouw organisatie. Klik op onderstaande vragen als je een specifieke vraag hebt, zo niet, lees dan verder onder de afbeelding voor antwoorden op jouw SEO vragen!

#1 Wat is SEO? – #2 Waar staat SEO voor? – #3 Hoe werkt SEO? – #4 Wat zijn keywords? – #5 Wat betekent SERP? #6 Wat is SEO en SEA? – #7 Wat is het verschil tussen SEO en SEA? – #8 Wat is een SEO tekst en hoe schrijf ik deze? – #9 Waar moet een SEO tekst aan voldoen? – #10 Hoe snel werkt SEO? – #11 Hoe belangrijk is SEO? – #12 Hoe SEO verbeteren? – 

Wat is SEO

#1 Wat is SEO?

We beginnen bij het absolute begin: wat is SEO nou precies? Deze tak van online marketing houdt zich bezig met het optimaliseren van websites naar de vraag die potentiële klanten intypen in online zoekmachines zodat deze websites zo hoog mogelijk ranken op de resultaten pagina. De regel is, des te hoger een website in Google staat, des te meer bezoekers deze website mag ontvangen en dus is er ook een verhoogde kans op nieuwe klanten. 

#2 Waar staat SEO voor?

Dan resteert nog de vraag: waar staat SEO voor? SEO komt van het Engelse Search Engine Optimization, zoekmachineoptimalisatie dus. De term wordt afgekeurd omdat het laten terugkomen van search engine optimization in een tekst niet echt bevorderend werkt voor de leesbaarheid van een tekst. Verder is voor ons Nederlanders SEO toch veel beter uit te spreken dan search engine optimization?

#3 Hoe werkt SEO?

Misschien wel het belangrijkste om te weten: hoe werkt SEO? De tijden waarin alleen het terug laten komen van een bepaald keyword in de titel, ondertitel, url en alt tags genoeg was voor het behalen van resultaten zijn voorbij. Tegenwoordig is SEO veel meer dan alleen keyword onderzoek en vervolgens dit keyword spammen in de SEO tekst.

SEO bestaat tegenwoordig uit een groot aantal complexe handelingen. Als deze handelingen correct worden uitgevoerd zal Google jouw website belonen met een hogere positie in de zoekresultaten voor het geselecteerde keyword. Linkbuilding is belangijker dan ooit. Deze tak van SEO houdt zich bezig met het verkrijgen van links van andere (relevante) websites naar jouw website. Google zal deze links zien als een bewijs dat jouw website relevant is en dus antwoord kan geven op de vraag van de zoekopdracht.

Een groot deel van SEO bestaat uit technische onderdelen. Niet zo zeer het opmaken van teksten en het toevoegen van alt tags maar hoe een website in elkaar zit. Zorg voor een overzichtelijk menustructuur, vermeld de sitemap onderaan je website en verstuur deze naar zoekmachines, optimaliseer de pagina zodat de ladingstijd zo kort mogelijk is, houd de code schoon en verwerk interne links in de pagina’s van je website.

Wanneer aan deze en veel meer voorwaarden wordt voldaan zal de website stijgen in de zoekresultaten van Google. De zoekmachine vindt dan dat jouw pagina/website aansluit op de zoekopdracht van (potentiële) klanten en zal de pagina dus aantrekkelijker plaatsen in de resultaten pagina (SERP).

#4 Wat zijn keywords?

Deze keywords/zoekwoorden komen veel terug in de zoekmachineoptimalisatie. Het zijn de woorden die gebruikers van zoekmachines als Google gebruiken om antwoord te krijgen op hun vragen of om in hun behoefte te voorzien. Marketeers gebruiken deze woorden om potentiële klanten naar de betreffende website te krijgen. Dit wordt gedaan door bepaalde pagina’s te optimaliseren naar één of meerdere keywords.

Er zijn meerdere opties om keywords te vinden. Google’s Keyword Planner biedt een inzicht in de frequentie waarin zoekwoorden gebruikt worden en geeft daarnaast ook alternatieven/synoniemen. Answerthepublic.com combineert het zoekwoord met veel gebruikte vragen. Door dit soort handige tools te gebruiken kun je een inzicht krijgen in relatieve keywords en deze vervolgens gebruiken voor de optimalisatie van jouw website.

Voorbeeld: een personal trainer die in Den Haag training geeft doet er goed aan om in te zetten op keywords als “Personal trainer in Den Haag” en “Persoonlijke training omgeving Den Haag”. De frequentie waarop deze woorden gebruikt worden door de doelgroep vindt hij door gebruik te maken van tools als Google’s zoekwoordenplanner.

#5 Wat betekent SERP?

SERP is een afkorting afkomstig uit het Engels. SERP staat voor Search Engine Result Page en betekent dus pagina met resultaten van de zoekmachine. Dit zijn de pagina’s die Google laat zien voor het ingevulde zoekwoord. Hieronder zie je een voorbeeld van een SERP.

Wat betekent SERP

De resultaten op de SERP worden ingedeeld in twee hoofdcategoriëen: betaalde resultaten en organische resultaten. De betaalde resultaten komen voor uit Google Ads (SEA), de organische resultaten worden daar weergeven omdat Google van mening is dat deze zullen aansluiten op de zoekopdracht van de gebruiker. Lees hieronder meer over het verschil tussen SEO en SEA.

#6 Wat is SEO en SEA?

Zoekmachinemarketing of Search Engine Marketing in het Engels kan worden opgedeeld in twee onderdelen, Search Engine Optimization en Search Engine Advertising. Het belangrijkste verschil tussen deze twee is dat SEO géén gebruik maakt van advertenties en SEA dat wél doet. Marketeers betalen (heel veel) geld aan Google en andere zoekmachines zodat deze de desbetreffende website hoog in de SERP laten zien voor bepaalde keywords. Bij SEA betaal je dus voor resultaten, bij SEO werk je hard voor organische resultaten.

Daarnaast zorgen advertenties ervoor dat resultaten gelijk haalbaar zijn. Dit is anders dan bij SEO, waar resultaten vooral op de lange termijn zichtbaar worden. Elk voordeel heb z’n nadeel, want wanneer je stopt met het betalen voor advertenties houden ook de resultaten op met bestaan.

#7 Wat is het verschil tussen SEO en SEA?

Het grootste verschil tussen SEO en SEA is dat bij SEO géén advertenties worden gebruikt om hoog in de zoekresultaten van Google te staan en dat bij SEA wél advertenties worden gebruikt om hetzelfde doel te behalen. Beiden vormen hebben zo hun voor- en nadelen, in mijn ogen bestaat er geen beste manier van het inzetten van zoekmachinemarketing.

#8 Wat is een SEO tekst en hoe schrijf ik deze?

Een SEO tekst is wat marketeers schrijven om hun pagina/website hoger te laten ranken voor bepaalde keywords. Deze pagina’s zijn geoptimaliseerd voor een reeks keywords of een enkel keyword. Ze laten deze keyworden terugkomen in onder andere de URL, de alt tags van afbeeldingen, de titels, de metatekst en SEO titel. Daarnaast is het belangrijk om niet aan keyword spamming te doen. Dit is wanneer marketeers het keyword overdreven vaak terug laten komen in een tekst in de hoop dat Google hun pagina oppikt en een hogere positie geeft in de zoekresultaten.

#9 Waar moet een SEO tekst aan voldoen?

In het kort: een SEO tekst moet de vraag van de gebruiker beantwoorden. Wanneer iemand iets opzoekt in Google onderzoekt de zoekmachine vervolgens het internet om te zien welke pagina’s het beste aansluiten bij de vraag of de behoefte van de gebruiker. 

Een SEO tekst moet dus technisch goed in elkaar zitten, beschikken over de juiste zoekwoorden en externe links ontvangen. Als aan deze en andere factoren wordt voldaan zal Google de website bij bepaalde zoekwoorden hoog weergeven in de zoekresultaten.

Waar moet een SEO tekst aan voldoen?

#10 Hoe snel werkt SEO?

Aan de snelheid van SEO is geen vast tijdsbestek aan op te hangen. Wel is duidelijk dat de organische resultaten van SEO langer op zich doen wachten dan de betaalde advertenties van SEO. Het versturen van de sitemaps van je website zorgen er wel voor dat de robots van Google sneller je website bezoeken. Dit zorgt ervoor dat je website sneller wordt geïndexeerd in de resultaten van Google. 

Het is verstandig om zeker 2-3 maanden tijd uit te trekken voordat je resultaten gaat zien van jouw SEO acties. Dit omdat je zo niet teleurgesteld bent wanneer het niet snel genoeg gaat en omdat het nou eenmaal wel even duurt voordat jouw pagina’s geïndexeerd zijn én door jouw doelgroep gevonden worden. Het belangrijkste is om geduld te hebben, SEO resultaten zijn langdurig!

#11 Hoe belangrijk is SEO?

Het is waarschijnlijk de belangrijkste vraag: hoe belangrijk is SEO nou eigenlijk? Natuurlijk is het belangrijk om nieuwe klanten te verkrijgen vanuit zoekmachines zónder advertenties te gebruiken. Echter heb ik dit nou al een paar keer geschreven in dit artikel en daalt mijn geloofwaardigheid eventueel een beetje. Daarom laten de volgende statistieken zien waarom SEO nog steeds heel belangrijk is:

#12 Hoe SEO verbeteren?

Nummer 11 gaf de waarde van een goede SEO strategie al aan, maar, hoe verbeter je nou eigenlijk je SEO? Belangrijk is dat je website voldoet aan de voorkeuren van Google. Wat deze precies zijn kun je vinden in de startersgids voor SEO van Google

Verder is naar mijn mening content de hoeksteen van een goede SEO strategie in 2018. Zorg dat je goede, unieke en vooral relevante content schrijft waar jouw doelgroep écht op zit te wachten. Dit zal er voor zorgen dat bezoekers van jouw website langer blijven hangen, waardoor de SEO score verbetert. Verder zullen zij eerder geneigd zijn om jouw artikelen/website te delen met vrienden, waardoor de online positie van jouw website ook verbeterd.

SEO en content marketing zijn tegenwoordig niet meer los van elkaar te zien. Schrijf jouw content daarom altijd volgens Google’s richtlijnen om zo zowel Google als de lezer blij te maken. 

#13 Wat is zoekmachineoptimalisatie?

Zoekmachineoptimalisatie (SEO) slaat op de technieken die online marketeers gebruiken om websites en pagina’s hoger te laten ranken in de resultaten van Google. Dit doen zij door deze websites aan te passen aan de voorkeuren van Google, door links te vergaren vanuit andere websites naar hun websites en door het schrijven van landing pages. Lees hieronder verder hoe deze activiteiten precies worden uitgevoerd.

#14 Waarom SEO gebruiken?

De belangrijkste reden om SEO in te zetten en eigenlijk voor elke vorm van marketing is het realiseren van meer omzet. Een betere online vindbaarheid leidt tot meer traffic naar de website, wat weer meer klanten betekent. Organische resultaten zijn vaak de grootste bron van traffic.

Daarnaast zorgt een goede positie in de zoekresultaten voor vertrouwen en geloofwaardigheid. Als jouw bedrijf bovenaan staat in de zoekresultaten voor de dienst of product die jullie verkopen, laat dit zien dat jullie een autoriteit zijn op dit gebied.

#15 Wat is een landing page?

 Een landing page wordt geschreven om traffic naar een website te sturen. Dit gebeurt omdat de pagina is geoptimaliseerd naar vooraf geselecteerde keywords. Voor deze pagina zijn dat woorden als SEOkeywords, landing page etc. De keywords moeten terugkomen op bepaalde locaties op de website, zoals de titels, de URL, in alt tags en in de meta description en seo titel. 

Ook moet de pagina een bepaald linkprofiel opbouwen, bestaande uit links van externe, relevante websites. Het verkrijgen van deze links laat Google zien dat jouw website een autoriteit is op jouw gebied.

Door het bezoeken van de website, ga je akkoord met onze cookie terms en privacy policy. Accept