Marketing Automation - Maak online marketing eenvoudiger

Marketing Automation

Marketing Automation

Wat is Marketing Automation?

Marketing Automation maakt het leven van de marketing- en sales afdelingen van iedere organisatie eenvoudiger. Software gemaakt voor dit doel volgt de prospect in zijn gehele customer journey. Dit geeft niet alleen unieke en waardevolle inzichten in potentiële klanten, ook biedt de software mogelijkheden om het gehele marketing proces te automatiseren.

In technische termen is Marketing Automation het gebruikmaken van verschillende geautomatiseerde systemen om leads/prospects aan ons te binden en door de customer journey heen te “helpen”.

Er zijn verschillende systemen op de markt die marketeers helpen bij het automatiseren van marketingprocessen. Zelf maken wij gebruik van een combinatie van ActiveCampaign en Hubspot. Van beiden systemen gebruiken wij de, in onze ogen, beste aspecten om zo voor onszelf én voor onze klanten de beste automatiseringen te kunnen bieden.

Marketing Automation in de praktijk

De meest gebruikte techniek voor het verzamelen van gegevens is het aanbieden van gratis content. Vaak gebeurt dit door gratis white papers, cursussen, handleidingen en dergelijke aan te bieden. Bezoekers van de website kunnen deze dan in hun mailbox ontvangen, ze hoeven alleen even hun emailadres achter te laten.

Wanneer een contactformulier wordt ingevuld brengt dit de schakel van e-mail marketing in beweging. De geïntresseerde krijgt niet alleen de whitepaper, ook zijn de volgende marketing stappen zijn in werking gezet.

Deze fase in het automatiseringsproces is heel gedetailleerd en specifiek. Een keuze voor follow up actie zou het volgende kunnen zijn:

De potentiële klant heeft de whitepaper gedownload. Indien deze persoon in de 3 dagen na download de website bezoeken wordt een vervolgmail in werking gezet. In deze mail kunnen recensies van andere tevreden klanten staan om de potentiële klant te overtuigen om tot verkoop over te gaan.

Een andere optie is het versturen van een follow up mail een aantal dagen na het downloaden van de whitepaper. Zo kan de lezer worden benaderd met de vraag of de whitepaper goed is ontvangen en wat hij/zij er van vond. Hiernaast kunnen verschillende relevante promoties en aanbiedingen getoond worden.

De opties zijn eindeloos.

Chent Creative

Wat zijn de voordelen van Marketing Automation

Dit klinkt natuurlijk geweldig allemaal maar waarom moet ieder bedrijf gebruik gaan maken van Marketing Automation?

  1. Het verhoogt de ROI van campagnes: alles is meetbaar. Wanneer een campagne niet goed werkt kan dit optijd worden bijgesteld. Verder zijn resultaten vaak voorspelbaar en wordt er dus zo minder budget uitgegeven aan niet-werkende campagnes.
  2. Klantrelaties worden verbeterd: op een vroeg moment in de customer journey kan een relatie met de (potentiële) klant worden aangegaan.
  3. Marketing- en salesafdelingen zijn beter op elkaar afgestemd: sales krijgt meer kwalitatieve leads binnen.
  4. Het proces geeft veel inzichten in het gedrag van potentiële klanten: het gedrag van (potentiële) klanten is meetbaar in de gehele customer journey. Dit geeft unieke inzichten in dit gedrag.
  5. Vaak is investeren in Marketing Automation een eenmalige investering: zodra een automation proces in werking is gezet doet de automation software de rest!

Marketing Automation voor jouw onderneming

Benieuwd naar hoe Chent Creative de marketingprocessen van jouw organisatie kan vereenvoudigen en automatiseren? Neem dan vrijblijvend contact met ons op! Vind onze contactgegevens hier of vul onderstaand formulier in.

Door het bezoeken van de website, ga je akkoord met onze cookie terms en privacy policy. Accept